I regjeringens forslag til statsbudsjett for 2026 er det ikke satt av midler til helt avgjørende og planlagte tiltak på Ofotbanen. Havnedirektør Børge Edvardsen Klingan er skuffet og håper forhandlingene i Stortinget sikrer helt nødvendig økt kapasitet.
– Ofotbanen er på bristepunktet. Planlagte og helt avgjørende kryssingsspor som vil øke kapasiteten og fleksibiliteten, er på overtid, og må komme på plass neste år. Vi setter nå vår lit til at flertallet på Stortinget bidrar til å få gjennomslag for dette i budsjettforhandlingene, sier Klingan.
Det viktigste enkelttiltaket er å få igangsatt byggingen av kryssingssporet på Søsterbekk.
– Prosjektet er gryteklart. Det er ferdig regulert og venter bare på penger, sier Edvardsen.
Havnedirektøren er samtidig tydelig på at kryssingsspor på lengre sikt ikke vil være tilstrekkelig.
– Skal Norge sikre eksport, forsyninger og oppfylle sin rolle som NATO-alliert, må vi fjerne hele flaskehalsen. Det betyr at vi er nødt til å få på plass en helhetlig satsing og en konkret plan for dobbeltspor, oppgradert havn og Narviktunnelen, fortsetter havnedirektøren.
Narvik er vårt viktigste logistikknutepunkt i nord. Med Sverige og Finland i NATO har betydningen økt ytterligere. Likevel uteblir investeringene som skal ruste oss for fremtiden.
– Det handler om å redusere sårbarhet og sikre forsyningslinjer både for næringsliv og allierte styrker. Vi kan ikke vente på en ny transportplan før dette arbeidet starter, sier Klingan.
Narvik Havn peker på at beredskap og forsyningssikkerhet i større grad må legge føringer for prioriteringer i samferdselspolitikken.
– Kritisk infrastruktur er beredskap. Veier, bane og havn i Narvik er like avgjørende som militært materiell. Skal Norge nå NATOs mål om å styrke beredskapen, må prosjektene her defineres og prioriteres. Det er et ansvar Stortinget nå må ta, sier havnedirektøren.
Nå går budsjettforhandlingene i gang. Narvik Havn har klare forventninger til partiene på Stortinget om at kryssingssporene blir finansiert og fulgt opp, men maner i tillegg forhandlerne til å samle seg om en konkret plan:
– Kryssingsspor alene er plaster på et åpent sår. Stortinget må sikre en helhetlig plan for å bygge ut kapasiteten. Dette handler ikke bare om Narvik – det handler om Norges troverdighet som NATO-alliert og vår evne til å forsyne hele Nord-Norge, sier Klingan.