Finansminister Jens Stoltenberg valgte Narvik da han skulle markere frigjøringsdagen 8. mai. Det var ikke uten grunn.
Den nylig avgåtte NATO-generalsekretæren er tydelig på at kampene i og ved Narvik, og den allierte innsatsen som for første gang påførte Hitler et nederlag under andre verdenskrig, er noe som alltid vil bli husket.
Ofotbanen og havna i Narvik var årsaken til Hitlers angrep i 1940. Nå, 85 år senere, har Narvik og Ofotbanen ny aktualitet. Denne gangen handler det om å kunne ta imot forsyninger slik at vi kan forsvare oss selv og understøtte våre nye NATO-allierte Sverige og Finland.
Utfordringen til Narvik, havna og Ofotbanen er i dag kapasiteten – eller rettere sagt den manglende kapasiteten. En E6 som går rett igjennom sentrum, samt den enkeltsporede jernbanen som er svært sårbar for forstyrrelser.
I et rimelig tettpakket program, som inkluderte åpning av konferansen Totalberedskap i Nord på UiT Narvik, møte med lokale næringslivsaktører, samt hovedformålet med besøket i Narvik – hovedtalen under 8. mai-markeringen – rakk Stoltenberg også en tur med tog på Ofotbanen sammen med ordfører Rune Edvardsen.
Den krigshistorieinteresserte finansministeren fikk en grundig innføring i krigshandlingene som utspant seg i april- og maidagene 1940, blant annet langs Ofotbanen, rallarhistorie, samt banens betydning for malmtrafikk, forsyninger av dagligvarer til Nord-Norge og eksport av av sjømat til en verdi av mange milliarder for Norge.
Og ikke minst at Narvik kommune nå jobber hardt for å øke mottakskapasiteten for allierte forsyninger og forsterkninger til Norge, Sverige og Finland.
At Ofotbanen i dag utgjør en vesentlig del av det som omtales som Norges største flaskehals ble tydelig understreket av at Stoltenbergs togtur bød på omtrent like mye stillstand og venting på kryssende trafikk som togkjøring.
Det positive med det var at det ga rikelig anledning til å studere stasjonsbygninger, ytterligere historiefortelling, intervjuer med lokalmedia, TV, og produksjon av innslag til egne sosiale media.
Og litt refleksjon over hva kapasitetsutfordringene på Ofotbanen har å si som mulig brems for næringsutvikling og beredskap og sikkerhet.
Selv om Stoltenberg er en av Europas, etter forholdene, mest pengesterke finansministre, betyr det ikke at pengene sitter løst – selv til svært viktige prosjekter. Og Stoltenberg er tydelig på at samferdselsbehov er det samferdselsministeren, og ikke finansministeren som må prioritere.
Men noen innrømmelser kom det likevel:
– Det blir lettere å prioritere når det er stor interesse. Og når det gjelder næringutvikling er vi alltid i den evige diskusjonen om høna og egget – hva som skal komme først.
– Men det er ikke tvil om at Ofotbanen er viktig. Og sikkerhet og økonomi – det går hånd i hånd, konkluderte Stoltenberg.