Innlegget er skrevet av Rune Østergren, gruppeleder Nordland Frp og varaordfører i Narvik. Det ble først publisert i Fremover. Foto: Fremskrittspartiet.
Narvik er Norges viktigste logistikknutepunkt i nord – et sted der vei, bane, havn og luft møtes. Narvik spiller en avgjørende rolle både for næringsliv, beredskap og nasjonal sikkerhet.
60 prosent av all godstrafikk på bane i Norge går via Ofotbanen, som bare utgjør én prosent av jernbanenettet. Men infrastrukturen er sprengt, utdatert og sårbar. Vi har nådd en grense – og det i fredstid.
I lys av at Finland og Sverige nå er medlemmer av NATO og at Finland planlegger å tilpasse sporvidden til Ofotbanen, har Narvik fått økt strategisk betydning for alliansen – og for Norge.
Narvik er NATO sin hovedvei inn i nord. Infrastruktur som kneler under tungtransport og havner som er for små, kan ikke være standarden. I en krisesituasjon må vi ha kapasitet og beredskap på plass, ikke flaskehalser og sårbare punkter.
Dette handler ikke bare om lokal infrastruktur. Det handler om nasjonal sikkerhet. Narvik kan være en styrke for forsvaret av landet – eller en sikkerhetsrisiko. Det velger vi selv.
Tryggheten i nord kan ikke være et evig treneringsprosjekt. Trygghet krever handling – og vi er klare til å ta ansvar.
Fremskrittspartiet har sett utfordringene lenge, pekt på dem og fremmet konkrete løsninger: